A házban folyamatosan történnek felújítási illetve karbantartási munkák. A befizetett összegekből - amennyiben mindenki időben fizet - 20% az, ami a felújítási alapba megy. Ebből 6% az LTP-be, amely csak 2012-ben lesz hozzáférhető. Jelenleg 1,300,000 forint körüli összeg van rajta, "hermetikusan elzárva". A felújítási alapunkban, miután a liftfelújítás-előleget befizettük, csupán 140,833 forint van. A folyószámlánkon mindig tartunk egy 300 ezer forint körüli összeget, minden eshetőségre felkészülve. Ami ezen felül van, azt elköltjük az aktuális karbantartásra-felújításra. Ebben a hónapban lesz esedékes a Vodafon antennabérlési díjának féléves részlete - ezt az összeget eleve nem fordithatjuk másra, mint felújításra - most a liftfelújítás második részletére kell tartalékolnunk, mert arra nem elegendő az az 1,500,000 forint, amit lekötöttünk.
Naponta ellenörzöm a bevételeinket. Ebben a hónapban eddig, 49-en fizettek be valamilyen összeget közös költség gyanánt. Ebből, mindössze 31-en vannak, akik nem tartoznak a háznak. Vagyis, ebben a pillanatban több, mint a tulajdonosok fele tartozik a közösségnek! Ma, a hónap 18-dik napján, amikor a Szervezeti és Működési szabályzat szerint mindenki a hónap 15-ik napjáig köteles a közös költséget befizetni!
A hétvégén megint írok néhány levelet, amelyben az érdekelteket felkérem, hogy fizessék be a tartozásukat. Vannak, akik a pénzforgalmuk szerint a hó végén fizetik be a közös költséget, amely, ha postán történik a befizetés, akkor csak a következő hónap elején kerül a társasház számlájára. Ezzel semmi probléma nem lenne, ha volnának szivesek egyszer kéthavi összeget befizetni, mert akkor nem vonszolnák következetesen az egy hónapos tartozást - minden kimutatásban tartozás szerepel azoknál, akik az aktuális kifizetést a következő hónapban egyenlitik ki. Ez nem igazán nagy ügy, csupán egy kis fizetési fegyelem, de sokat segitene abban, hogy a ház kiadásait jobban lehessen tervezni. Ha ugyanis minden hónap 15-ig beérkeznének a közös költségek a tulajdonosoktól, akkor a felújitásra szánható összeget egy hónapra lekötnénk, maximális kamatra (friss pénzre van a legnagyobb , most 9.5%-os évi kamat) és közben megtervezhetnénk az elköltés leggazdaságosabb módját, miközben az aktuális hónapban az előző hónapban lekötött összegnek megfelelő munkálatokat tudnánk elvégezni.
Viszont, akik több havi közös költséggel tartoznak, azokat sajnos, ügyvédi tiszteletdíjjal megtoldott összeget lesznek kénytelenek kifizetni. Bármennyire sajnálom a fölösleges kiadásokat, a 76 albetétből 3-nak már folyamatban van a fizetési meghagyás, és nagyon érik a helyzete két másiknak is. Ha valaki három havi közös költséggel tartozik, az ellen a fizetési meghagyási eljárás beindul, mert mióta én vezetem a házat, minden hónapban kapnak az érdekeltek összesitést a tartozásukról, a kiemelkedően magas tartozással rendelkezők külön levelet.
Amikor az építőipar stagnál, akkor nem a bankban kell gyűjtögetni a pénzt, hanem az amúgy már régen aktuális felújításokat kell tervszerűen elvégezni. Valójában, technológiailag mindig célszerűbb a folyamatos odafigyeléssel történő felújítás és karbantartás, mint a sokáig váratott munka. Másrészt, kisebb részletekben sokkal jobban követhető, hogy mire megy el a tulajdonostársak pénze - ezért, ahol a közös képviselő törvénytelenül a saját zsebére dolgozik, ott éppen forditva csinálják: sokáig gyűjtögetik a pénzt, majd egy nagyobb összegű felújításra költik, amiből bizonyos százalékot könnyen zsebrevágnak... ez sajnos annyira széles körben alkalmazott módszer, hogy az épitőipari vállalkozók többsége már eleve belekalkiuálja a "kenőpénzt". Elég valószínű, hogy valami hasonló történhetett a mi tavalyi kéményfelújításunk során is, de a bizonyítás problematikus, mint ahogy a korrupció esetében mindig is az.
Sokkal jobb megelőzni a korrupciót. A megelőzés legjobb módja, ha minden adat ellenőrizhető, ha mindig lépést előzetesen megbeszélnek a házban, legalább az IB és SZVB-tagok. Erre is jó lesz az a közösségi helyiség, amit lassan kialakitunk a volt mosókonyhából - bármelyik tulajdonos meg akar tudni részleteket a házban történtekről - az iratok nyitva állnak előtte. Mindenki tehet javaslatokat, nem kell megvárni mindennel a közgyűlést. Jobb megbeszélni, megvitatni előre, és aztán, a döntéskor már nincs vita, hiszen előtte kialakul egy közmegegyezéses álláspont. Kicsit fárasztóbb dolog így vezetni egy házat, de az eredmény kárpótol mindenkit a fáradtságért.
A közösségi helyiségben kialakitandó könyvtár és DVD-tárhoz már nemcsak én ajánlottam fel darabokat, és nagy örömömre szolgál majd, ha a házban lakó idősebbek is "rákapnak" az internetre. Technikailag megoldható, hogy akár többen is netezzenek egy időben, és aki nincs "rákattanva" a netre, mint én...(ez is egy szenvedélybetegség, azt hiszem...:), nem kell, hogy maga is megrendelje a szolgáltatást, a saját lakásában. Egy ilyen nagyságrendű közösségben további, személyes kiadást lehet racionalizálni az összefogással - vannak ötleteim...
Készítem a Belső Udvar pályázati anyagát - hó végén kell leadni - nagyon szeretnénk győzni, igaz? Van egy személyes "jutalmam" is, ha a pályázat segitségével megoldhatjuk az udvarok alapproblémáit, és olyanná tehetjük a mi kertjeinket, amilyenné az adottságaik predesztinálják őket: egy tüneményes iró-barátomat rávettem, hogy tartsa meg azt a felolvasóestjét itt, nálunk, amit egyébként szinházakban szokott tartani. Ő nemcsak remek iró, hanem kiváló előadó! A ház lakóinak természetesen ingyenes előadás lenne, az előadás után pedig dedikálná az iró a könyveit. Ha ez az esemény is olyan jól sikerülne mint a koncert, a múlt hónapban, akkor, nagyobb, mondjuk havi rendszerességgel rendezhetnénk olyan kultúrális eseményeket, amelyek a házat még különlegesebbé tehetnék... a határ a csillagos ég, mint tudjuk.